Friday, October 17, 2008

Kahwin tapi poket kosong buku kat tangan??..


hahah..aku assume bile korg sume bace tjuk ni mesti korg fikir aku nk kawin kn..haha actually bukan aku yg nak kawin..tapi ni seciput crite yg aku kutip dari sorg kawan aku & aku rs agak intim bila dengar cter kawin2 ni..hahaha..first of all aku mintak maaf if ade yg trse ke o pe2 jela heart feelingz bl bace diz kinda topic k..coz diz juz an opinion..so dnt judge it as smthing da can make u kill someone:)..

Bukan sebab musabab utk aku argue cakap @ menentang kawin ni tak bagus..bina masjid tu satu projek yg terbaik dalam Islam..tapi pernah tak korg fikir..kenape aku kawin lg2 time studi & di usia yg muda?..kawin muda ni trademark orang2 lama zaman tok nenek aku..tapi zaman techno maniac bila ada yg kawin awal mesti agak kelakar..bukan je pd aku tp for sure korang jgk..yela ni bukan zaman tok kaduk nak kawin awal2..tapi tulah yg terjadi kat suatu penempatan kat negara ni..

Cternya bermula dengan mukadimah yg cukup "baik"..ajak2 masuk dalam group "kutub kanah" yg juga baik & yg berfasa pengajiannya..utk pemantapan diri jugak..tp disalah gunakan di akhir fasa pengajian..iaitu kawin..bukan maksudnya kawin tu salah tp cara yg salah..senang cter niat baik tapi cara yg mengharamkan niat yg baik tu..msti korg sume pernah dengarkan kawin yg mak bapak carikan pasangan idup..hal yg ni pun sama tp cara yg berlainan..ketua group "kutub kanah" ni yg carikan teman idup utk ahli2 group ni bukan mak bapak yg cari..

haaa..dari segi positif memang cukup molek..masuk group single..kluar group dh ade orang rumah..haha hidup pun lebih teratur..tp penegasan kat cni..positif utk lelaki..tp bukan perempuan..kontra memang banyak..korg fikirlah sndiri..

Pendapat aku..kawin?..bagus!..kalo dah ade saving & kerja yg menjamin future..tp kawin time belajar & takde saving & yg paling penting mak bapak yg bg duit utk mencekik evryday memang patut dielakkan..kenapa?..analoginya bila kita dh bina masjid msti kita perlu selenggaraan supaya masjid tu tak buruk etc..haa camtulah dengan kawin..dahla blaja bz dgn claz & assingment..takde kerja..mn datang duit nk makan??duit bju sluar?..husband pun studi & takde kerja..tak pasal2 mak bapak kene tanggung..padahal dah kawin & tanggungjawab suami bagi nafkah..bila keadaan camni jadi macam2 hal boleh berlaku..memangla baru2 kawin pijak semut pun tak dengar semut tu menjerit..lama2 bau kentut busuk pun jadi isu panas..bila keadaan dah macam "berdua tak baik" penceraian pun berlaku..haa sedangkan penceraian ni cukup dibenci dalam mana2 agama pun..tp dah takde jodoh..nak buat cmnekan..

Tuntasnye aku bercerita pasal ni..nak kawin?..fikir dulu future korang..fikirkan keinginan..bukan ikutan @ paksaan @pun sebab takut dengan cter2 orang..ingat!kawin tu perkongsian..jika korg tak bersedia nak berkongsi baik lupakan..bila kita berkawin aminkan doa perkawinan tu yg pertama & terakhir..bg perempuan bila korg kawin maknanya hidup & future korg diserahkan sepenuhnya dlm tangan suami..maka pilihlah yg membawa ke syurga..salah pilih silap2 nusyuz plak kat suami..

6 comments:

Anonymous said...

stuju,kurg stuju dan tak stuju..apa pon yg penting bila dah msuk group,pandai2 la mantapkan diri dgn cara selain drp kawin,sbb kalo bab kawin ni,kita bkn tggung sorg2,hangkut mak bapak skali yg hakikatnya mrk xpenah stuju utk si anaknya kawin awal apatah lagi kalo anak tu pompuan n nk kawin ngn senior yg dah nk blah setahun dua lagi..ape ke he tggl istri berseorangan di moscow..

Jimms said...

hahaha~da'z y kne pk dl..Allah bg pusat operasi yg plg brhrge kt dunia ni gne r baik2..pk rasional..

Anonymous said...

kutub kanah tu ape ek?.. senangnye nk kawen camtu

Jimms said...

kutub kanah 2 library..ni bhse zaman mak bapak kite mude..

afiqawe said...

Salam..

Oh bro, ada blog rupanya...
nanti nak link ye...

btw, nice entry =)
certain ada yg agreed.
certain ada yg tak..

tapi, apapun it's ur opinion kan...
tak salah pun menyatakan pendapat2 peribadi dalam blog sendiri..

ok.
wassalam.

Jimms said...

wslm:)~thnkz 4 da apprct wordz bro..