Sunday, October 26, 2008

Melayu: Racist?





Post kali ini aku rasa satu malaysia pun tahu apa isu yang hangat..isunya Ketua UMNO Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail membuat kenyataan yang orang cina ni pendatang kat malaysia..keengganan beliau untuk meminta maaf sepatutnya kita tabik coz beliau merupakan melayu sejati pada aku..buat apa nak takut dan nak tunduk dengan kaum lain dengan hanya isu picisan je ni..lagipun memang dalam sejarah pun dah tertulis kaum2 picisan ni adalah kaum pendatang..sebab pak2 Melayu kita pada zaman dulu baik sebab tulah kaum2 picisan ni dapat kewarganegaran r, hak tu r, hak ini r..skang nak naik kepala plak..sepatutnya berterima kasih dekat pemimpin2 Melayu dan bangsa Melayu yang sanggup kongsi SEDIKIT ye segala apa yang ade kat Malaysia ni..tapi kaum2 picisan ni tak tahu bersyukur..bagi peha nak betis..


Korang ingat tak isu Kerajaan hantar seorang Menteri untuk minta maaf daripada Kerajaan Cina kerana kononnya wanita rakyat negara Cina telah ditelanjang oleh polis dan ini direkod dalam video. Kemudian didapati wanita itu bukan rakyat negara Cina dan bukan pun Cina Malaysia. Dia adalah seorang perempuan Melayu. Haa..akibat taksub sangat nak mintak maaf sampai jadi macamtu..patutnya check r dulu..ni main hentam keromo je..

Tapi yang aku paling tak puas hati, apabila orang yang bukan Melayu mengeluar perkataan atau catitan yang boleh ditafsir sebagai racist, orang Melayu tidak pernah tuntut supaya pihak berkuasa memohon maaf
. Apakah ini menunjukkan bangsa kita bangsa Melayu ditindas di negara sendiri?..lagi satu isu apabila Bar Council buat satu forum yang hangguk pasal Islam dan tiada satu pun tindakan undang2 hasutan ataupun ISA diambil..amboi!kalo orang Melayu buat ceramah agama dikatakan politik ditangkap..terus masuk ISA..di manakah keadilan?..

Lagi satu yang tidak boleh diterima akal mana hilangnye Datuk Zaid Ibrahim de-facto Menteri Undang2 yang kononnya nak agung2kan sistem kehakiman negara..waa sentap!bila isu ni timbul senyap!..

Lagi satu isu, dalam Memo Hindraf ke Perdana Menteri UK banyak perkataan yang terlampau dan racist terdapat didalamnya. Contoh:
  1. Kerajaan dikatakan dibantu oleh "Islamic Extremist violent armed terrorists" (orang Melayu)
  2. Mereka berkata Kerajaan Malaysia melakukan "Ethnic Cleansing" iaitu Kerajaan sedang membunuh dan menghapuskan orang Tamil.
  3. 100 orang keturunan India "ditetak dan dibunuh oleh Kerajaan yang dikuasai oleh UMNO." Perbuatan ini kononnya adalah "mini genocide" (pembunuhan beramai-ramai mini)
  4. Tiap tiga minggu kuil Hindu diroboh.
  5. Kerajaan yang kononnya dikuasai oleh UMNO telah lancar serangan bersenjata dengan 600 anggota polis, polis simpanan, pelampau Islam dan pengganas (terrorist) bersenjata (orang Melayu).
  6. Pegawai Bandaraya dan Polis dikatakan membaling batu dan menyerang orang Hindu dengan pisau, kayu dan batang besi. Kononya 20 orang Hindu mengalami cedera parah.
Tulisan dalam memo Hindraf ini bukan sahaja racist tetapi juga "seditious"(hasutan). Motif kaum picisan ni nak racist melampau?..tak sedar ke yang patung emas besar nak mati tersergam indah kat Batu Caves tu pun dah kira kerajaan baik nak benarkan kaum picisan ni buat..sedangkan ni negara Islam..haa Islam kerr..lepas tu patung sami buddha yang pose baik punya kat kelantan..tu tak cukup ke..dahlah kaum pendatang lagi nak naik lemak..mintak tu mintak ni..pergi balik jela negara sendiri..

Lagi satu kes pelajar, seorang penuntut universiti Wee Meng Chee telah perlekehkan Negaraku dengan mengguna lagu Negaraku tetapi dengan lirik yang mempermainkan sembahyang dan azan orang Melayu (Islam). Azan dijadikan duet lagu cinta. Kepala betul mamat ni..nak je aku main2kan agama ko..persoalannya skang..kenapa kaum2 picisan ni bila buat salah bangsa Melayu dan pemimpin Melayu tidak bersuara untuk mereka meminta maaf???..takut??..ni negara kita..jika kita terus senyap kaum2 picisan ini r yang akan menjadi lebih lahar dengan perbuatan mereka..takkan kita nak melayu hilang di dunia..sedangkan Hang Tuah pun ckp takkan melayu hilang di dunia..tu masa dulu..tapi skang macamne??..

Soalnya kenapakah Kerajaan berat sebelah, menyembunyi kata-kata racist Hindraf tetapi melapor dengan meluas apa yang dikatakan oleh pemimpin Melayu. Kenapakah Menteri keturunan India atau ketua-ketua kaum India tidak dikehendaki memohon maaf?


Sesungguhnya keadaan hubungan antara kaum bukan lebih baik hasil PRU 2008, tetapi ia menjadi amat buruk.Ni adalah antara selit-selitan dari tulisan TDM yang aku sanjungi kerana ketegasan beliau..

Sebagai bangsa Melayu yang masih berfikiran waras fikir-fikirkanlah..ni tanah tumpah darah kita..sanggupkah kita nak menjual harta pusaka kita ni dengan kaum2 picisan yang banyak mulut..bangunlah orang Melayu..jangan sampai Malaysia ini jatuh kat tangan kaum2 picisan dan PENGKHIANAT BANGSA!..

2 comments:

Anonymous said...

Insan : Amboi, sekarang rajin betul tulis entry tentang perkembangan malaysia. Rindukah???

Jimms said...

haa~agk rndu gk:)..